De nieuwe generatie: Millennials. Hoe pak je dat aan?

Millennials. De groep mensen die rond 2000 volwassen is geworden. Deze generatie verschilt in vele opzichten van haar ouders. Millennials kijken nauwelijks tv, gebruiken verschillende (sociale) media en laten zich niet zo snel dingen wijsmaken. Ook staan ze bekend om hun gebrek aan geduld. Soms wordt hen verweten dat ze lui zijn en een gebrek aan loyaliteit hebben, hoewel dit per definitie absoluut niet waar hoeft te zijn. Kortom, veel bedrijven weten niet zo goed hoe ze met deze generatie moeten omgaan en benaderen hen nog altijd op de ‘oude’ manier. Dit kan onnodige fricties veroorzaken.  Wat kun je als bedrijf doen om Millennials beter aan het bedrijf te binden?


Wat willen Millennials?

Simpel gezegd, Millennials willen het gevoel hebben dat hun bijdrage belangrijk is, dat ze ertoe doen. Serieus genomen worden is zeker fijn! Erkenning is hierbij een belangrijk begrip.

Daarnaast staat bij Millennials werk niet meer op de eerste plek. Ze willen ook genoeg tijd overhouden om door te brengen met familie en vrienden. Een goede balans tussen het privéleven en het werkleven is van groot belang.

Daarnaast is snelle en effectieve communicatie belangrijk. Deze generatie schakelt moeiteloos van laptop naar tablet naar telefoon en weer terug binnen minder dan een minuut. Ze houden zichzelf goed op de hoogte van allerlei zaken en verwachten ook dat het bedrijf ze goed op de hoogte houdt, waar mogelijk. 


Wat kan een bedrijf doen om Millennials beter aan zich te binden? Een aantal tips:

  1. Zorg voor een goede cultuur. Hiermee wordt een cultuur bedoeld waar ruimte is voor ieders ideeën en waar deze ideeën ook daadwerkelijk worden opgepakt. Millennials willen het gevoel krijgen dat ze vrij kunnen spreken en dat ze betrokken worden bij het bedrijfsproces. Hierbij zijn persoonlijk contact en feedback geven van groot belang. Dit bevordert namelijk het vertrouwen en leidt tot effectievere samenwerking binnen een team.

  2. Wees flexibel en toekomstgericht. Van een negen tot vijf baan wordt niet elke Millennial heel warm. Zorg waar mogelijk voor flexibele werktijden en bied de werknemers voldoende ruimte om veel naast het werk te doen. Het omarmen van flexibiliteit is een belangrijk element van een succesvolle organisatie. Daarnaast zijn veel Millennials erg ambitieus. Bespreek daarom vroegtijdig met hen de toekomstmogelijkheden binnen het bedrijf, zodat zij weten waar ze aan toe zijn en wat zij hiervoor moeten doen.

  3. Zorg voor transparantie. Wees transparant in wat de doelstellingen van het bedrijf zijn. Geef hierbij ook duidelijk aan wat de rol van de verschillende werknemers kan zijn. Zo voelt de werknemer zich meer betrokken en is deze bereid meer stappen te zetten.

  4. Het belang van promoties. Snelle promoties en beloningen zijn daarom een belangrijk wapen in de binding van deze generatie. Het hoeft hierbij helemaal niet te gaan om mega salarisverhogingen, maar het gaat er meer om dat het harde werken erkend wordt door het bedrijf. Bekijk het zo, als een Millennial ‘naar eigen zeggen’ geen progressie maakt bij bedrijf X, dan stapt deze moeiteloos over naar bedrijf Y. Promoties en beloningen kunnen dus zorgen voor meer loyaliteit.

Met het beschrijven van een generatie is altijd het gevaar dat het té generaliserend is. En dat is het ook snel. Iedere Millennial is een individu met eigen ambities, normen en waarden. Waar de een promotie heel belangrijk vindt, hecht de ander daar niet veel waarde aan. Kortom, ga het gesprek aan. Kijk met wat voor persoon je te maken hebt en op wat voor manier je elkaar kunt helpen in de ontwikkeling.

  • LinkedIn MLM Promotions
  • Facebook MLM Promotions
  • Instagram MLM Promotions

Contact | Sitemap | Disclaimer | Privacy verklaring | 

OVER MLM

Blog

Nieuws

Events

ADRESGEGEVENS

 

MLM Promotions

Westblaak 92 Unit 28

3012 KM Rotterdam

E-mailadres: info@mlm-group.nl

Telefoon: +31 (0)10 268 70 82