MARKETING IN DE LOGISTIEK: AFHAKEN OF AANHAKEN?


Marketing in de logistiek. Zodra deze term wordt gegoogeld, wordt eigenlijk bijna niets gevonden. Blogs of nieuwsberichten daterend uit 2014, 2015 en met geluk één in 2018. Dan komt toch gelijk de vraag op: waarom? Is het onderwerp niet interessant? Lopen wij, in de logistiek, toch nog meer achter op de ontwikkelingen binnen marketing dan we eigenlijk zouden verwachten? Of is er een gebrek aan mensen met een goede boodschap over marketing in deze specifieke sector?


Als iemand die uit de logistiek komt, maak ik mij hier wel zorgen om. De kloof tussen bedrijven die hier wél op voorop lopen en degene die nog steeds geloven dat marketing, zowel online als offline echt niet zo belangrijk is, wordt alleen maar groter. Ik weet zeker dat het op dit moment aanhaken of afhaken is. Niet in 2020, 2025 of 2030. Nee, nu in 2019.

Ik ga u meenemen in een reeks over marketing in de logistiek, waarbij we beginnen met deze blog over het belang ervan en zo in iedere blog gaan behandelen welke vormen van (online) marketing er zijn, welke interessante tools en welke strategie hoort bij welk doel. Nog interessanter: hoe zet u nu een succesvolle marketingstrategie in? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?


Bij marketing in de logistiek, en vooral het gebrek eraan, denk ik zeker niet aan de e-commerce bedrijven, zoals Bol.com, Picnic en zeker niet te vergeten: Coolblue. En voor iedereen met een prachtige marketingstrategie die hier niet wordt genoemd: ga zo door! Maar het aantal gedateerde, niet werkende websites, de lege social mediakanalen, de afwezigheid van persberichten in de media, ofwel de complete stilte rondom zoveel bedrijven is nog steeds enorm. Maar met een aantal kleine aanpassingen, is er al een hele hoop verbetering mogelijk.


WAAROM MARKETING?

Wat ik vooral terugzie bij onze klanten, is dat iedereen eigenlijk een eigen beweegreden heeft om het belang van marketing in te zien. En dat deze redenen soms ook echt eenzijdig zijn, is niets mis mee. Het ene bedrijf gelooft in de salesaanpak en strategie en wil online marketing vooral inzetten om hun core values (waar staan we voor, waar geloven we in?) kenbaar te maken. De ander wil gewoon echt meer leads en zet marketing in als ondersteuning van de salesstrategie. Hier even kort een overzicht van de doelen van online marketing:

  • Het genereren van meer leads

  • Het versterken van de propositie.

  • Het communiceren van core values om duidelijk te maken wie zij zijn en wat belangrijk is

  • Imagobuilding voor het werven van nieuwe werknemers

  • Bereik vergroten om maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Deze redenen zijn vooral gebaseerd op ervaring. Laten we de redenen die er over het algemeen genoemd worden om online marketing in te zetten even op een rijtje zetten en bekijken in welke mate dit ook geldt voor de logistiek:


1. SPECIFIEKE TARGETING

Specifieke targeting, ofwel prospecting, is om het bereik en het aantal leads te vergroten. Dit kan zowel via de website zijn als via social mediakanalen. Of deze gecombineerd natuurlijk. Vaak wordt er dan gekeken naar de statistieken die beschikbaar zijn als het gevolg van het meten van de ‘traffic’ op de website. De beschikbare data is niet altijd heel eenvoudig te lezen en te interpreteren, maar het is mogelijk om bij een online marketingbureau, zoals MLM Promotions, een abonnement te krijgen op statistiekenrapportages. Dan hoeft u zelf niet de data te bekijken, maar komt dat netjes elke maand in uw postvak.

Daarnaast is het mogelijk om naast actief te targeten met uw campagnes en advertenties om dit ook te retargetten. Met retargeting is het mogelijk om opnieuw mensen te benaderen die al in contact zijn gekomen met uw product of dienst. Doordat deze mensen opnieuw benaderd worden, is de kans groter dat uw bedrijf blijft hangen in het geheugen van de potentiële klant.

Zeker voor het zoeken online naar transporteurs of naar de levering van goederen die de logistieke operatie ondersteunen en effectiever maken, is het handig om op de juiste woorden vindbaar te zijn. Als transporteur voor de Benelux wilt u vindbaar zijn op de juiste termen. Als containertrucking een specialiteit is, dan is vindbaar zijn op: ‘container Rotterdam vervoeren of containertrucking’ helemaal geen overbodige luxe. Dit soort campagnes kunnen door de juiste marketingmensen worden uitgevoerd en geanalyseerd.


2. BEREIK

Waar eerst geadverteerd werd in de plaatselijke krant, de landelijke krant of televisie of wellicht zelfs internationale vakbladen, is dat nu iets wat vooral online plaatsvindt. Kortom, het bereik is veel groter en meer doelgericht. Advertenties kunnen meerdere keren voorbijkomen, op zowel mobiel als op desktop, op verschillende kanalen en ook nog eens worden gemeten wat hiervan het effect is geweest. Zo wordt het bedrijf bekender bij een veel groter publiek.


3. IMAGEBUILDING & CORE VALUES

‘Wij zijn klantgericht’ of ‘onze klant staat op nummer 1’. Dit komt zo vaak voorbij, maar hoe fijn is het als dit ook het imago wordt van uw bedrijf? Overal, online en offline. Om dit goed te communiceren moet een plan worden opgesteld en zo bedacht worden hoe dit het beste kan worden gecommuniceerd. Maar ook: wat delen we wel en wat niet? Waar staan we voor? Werkplezier? Klantgerichtheid? Maatschappelijke betrokkenheid? Allemaal belangrijke onderwerpen, maar vereisen een compleet andere aanpak en contentstrategie. Interessant is om op dit gebied te verdiepen in storytelling. Een onderwerp waar ik uitgebreid in mijn volgende blog op terug zal komen.


Geschreven door: Michelle Marsé

  • LinkedIn MLM Promotions
  • Facebook MLM Promotions
  • Instagram MLM Promotions

Contact | Sitemap | Disclaimer | Privacy verklaring | 

OVER MLM

Blog

Nieuws

Events

ADRESGEGEVENS

 

MLM Promotions

Westblaak 92 Unit 28

3012 KM Rotterdam

E-mailadres: info@mlm-group.nl

Telefoon: +31 (0)10 268 70 82